tisdag 7 oktober 2014

Reviderad förlossningsplan

Av förekommen anledning har jag under den senaste tiden tittat på program om annorlunda mammor. Igår öppnades mina ögon för första gången och jag fick tänka om. Tänka om vad gäller kost, sjukvård, förlossning och uppfostran.

Jag skall föda hemma. Och då menar jag inte att barnmorskan kommer till oss utan det skall ske med bara den blivande fadern närvarande. För att förbereda oss kan vi läsa om allt på internätet. Kanske låna lite handböcker. Faktum är ju att ju fler människor det är runtomkring, speciellt främmande människor, desto mer stressad blir situationen. Barnet påverkas och nog är det ju onaturligt att föda i en konstjord situation där någon främling drar ut barnet med våld!

Det jag inte kan ändra på är ultraljudsbesöken. Gjort är gjort. Synd att jag inte såg avsnittet tidigare, då hade jag vetat att ultraljudsundersökningarna tar död på hjärnceller och stör fosterutvecklingen. Inte så konstigt med tanke på all strålning som kommer rakt på barnet. Det här får vi minnas nästa gång! Egentligen borde jag inte ha lyssnat på rådgivningstantens kostråd heller. Färsk mjölk direkt från kossan bara. Och om vi bara hade en källa i närheten så att jag slapp förgifta mitt barn med kranvatten!

Så hemma skall det bli. I lugn och ro. Några smärtstillande läkemedel blir det inte tal om- de är av ondo! Vi överväger att skaffa en bassäng att föda i. Från vatten till vatten, liksom. Att stilla smärtan kan jag öva in på förhand. Mammayogan lär mig att andas rätt, vara lugn och närvarande. Helt naturligt. Eventuellt kan jag dricka örtte och ta naturläkemedel men inget mer än det.

Komplikationerna då? De hör till. Inte önskar vi någons död eller kritiska tillstånd men döden är en naturlig del av livet. Bara för att man föder på sjukhus betyder det inte att sådant händer.

När barnet väl kommer klipper vi inte av navelsträngen. Den får lossna av sig själv. Visserligen kommer vi att få bära på navelsträng och moderkaka i ett par veckors tid när vi flyttar omkring på barnet men vad är väl naturligare än det? När moderkakan sedan har uppfyllt sin funktion för barnet tar vi tillvara den. Vi torkar den och förkapslar den och det blir medicin för både mig och babyn.

Någon blöja skall vi inte ha. Vuxna tycker inte om att kissa ner sig så varför skulle babyn göra det? I stället kan vi lära oss känna barnet så att vi kan reagera i tid och föra honom till pottan. Närvaro sensitivitet är A och O.
Vår som skall inte ha några skor. Det finns ingen sko som gör steget naturligt så varför skulle vi förstöra hans fötter. Kylan om vintern är bara bra för honom.
Vi kommer inte heller att vaccinera barnet. Naturmedicin för alla grundsjukdomar får räcka. Vi får bara hoppas att vi slipper västerländska läkemedel och sjukhusbesök, det är helt enkelt inte naturligt.

Det är vår nya plan. Au naturel.

2 kommentarer:

  1. Tur att du har satt etikett på det här inlägget, jag hann bli rejält skrämd! :P Det här låter rejält jobbigt, och livsfarligt!

    SvaraRadera
  2. Ja då var ironin väl dold ;) Det som är skrämmande är att detta inte är påhitt- i ett avsnitt av erilaiset eller toisenlaiset äidit (minns inte vilket) var det faktiskt ett par som tänkte just så här. Alla på sitt sätt men att bli extrem är knappast bra oberoende vad det gäller.

    SvaraRadera